Dingen die ik onlangs googelde III

De tijd vliegt hier weer voorbij. Het duurde tot ergens halfweg januari vooraleer we met iedereen nieuwjaar hadden gevierd, we gingen elke dag gezwind arbeiden, ons kind eiste onze aandacht op en daartussen probeerden we ruimte te maken voor beweging, gezond eten, ontspanning, vrienden, lezen en elkaar. Had ik mijn goede vriend Google niet, ik wist ook niet hoe ik het allemaal rond kreeg.

1. Goede series Netflix

Sinds begin februari hebben we een abonnement op Netflix. De jongeling van Proximus liet me via de telefoon weten dat het slechts 10 euro per maand zou kosten. Aangezien Wout en ik quasi alles op de televisie prut vinden (met uitzondering van De Mol), leek het me geen slecht idee om die Netflix eens een kans te geven. Ik weet het, we zijn zo’n twee jaar te laat om nog mee te doen met de hype maar vroeger was er precies minder prut op tv. Ofwel ligt onze lat wat hoger sinds onze vrije tijd gevoelig is ingekort – het zou dat ook kunnen zijn.
Enfin, die jongeling van Proximus zei dus dat het niet veel kostte en sindsdien zijn wij ook mensen die op verzoek keiveel series kunnen kijken. Tot nu hebben we al veel naar Planet Earth gekeken omdat ons kind daar mega-fan van blijkt te zijn. Hij ziet dus liever echte Nijntjes dan de witte versie met oranje kleedjes aan en het schijnt hem niet te storen dat die in zijn lievelingsprogramma doorgaans in stukken worden getrokken door een cheeta of een jachtluipaard. Verder kijkt mijn lief naar Narcos terwijl ik boeken lees. Het was iets te veel van vermoorden en verkrachten om mij echt te kunnen bekoren, maar mijn lief heeft een minder teer zieltje en hij vindt het goed. Er zijn er zo nog, want online krijgt Narcos veel sterren. Samen kijken we nog naar The Crown – een serie over het leven van Queen Elizabeth II – en dat vinden we allebei goed.
Ik googelde dus al naar lijstjes van goede series omdat er volgens mij heel wat opstaat wat ik goed zou kunnen vinden maar dat waren vaak standaardlijstjes waar ik niet meteen van dacht dat alle suggesties bij mij/ons zouden passen.

Netflixtips zijn dus welkom!

2. Openingsuren Speelfabriek

Enkele zaterdagen geleden kreeg ik plots een briljante inval. Ik bedacht me dat er tussen dat ene huis en dat andere huis op de Leuvensesteenweg een binnenspeeltuin verscholen lag en dat wij ons kind daar nog nooit mee naartoe hadden genomen. Ik vroeg snel aan mijn raadgever Google of het spellement open zou zijn en warempel, het was open vanaf 10.00. Toen ik dat googelde was het natuurlijk ver voor tien uur want Kasper had mogen kiezen wanneer we zouden opstaan. We hadden dus nog tijd om ons om te kleden (wij) en alle stoelen een andere plaats te geven in onze woonkamer (Kas) vooraleer we moesten vertrekken. Ik ben normaal niet het type vroege vogel of het type dat zijn badhanddoek alvast op de ligstoel gaat leggen nog voor het ontbijt, maar iets zei me dat het niet onverstandig was om de drukte wat te mijden. We vertrokken dus rond iets voor 10 naar de Fabriek der Spelen.

We hadden nog net parkeerplaats en nog geen drie minuten bevond ik mij al in een claustrofobische ruimte, afgesloten door netten en gevuld met duizenden ballenbadballen. Met veel overdreven vrolijk gedoe probeerde ik Kasper te overtuigen van het feit dat het megaleuk was om tussen een vijftiental andere peuters in het ballenbad te zitten. Ik negeerde daarbij de ballen die regelmatig rakelings langs mijn smoel vlogen, ik stak mijn duim op en probeerde boven het lawaai uit te komen: KOM MAAR KASJE, ECHT, HET IS HIER LEUK! KIJK MAAR NAAR MAMA!

Hij was niet overtuigd. Kasper vond het stukje net voor het echte speeltuig leuker, het rustige stukje mat omringd door slechts honderden ballenbadballen. Hij vond het meer dan plezant genoeg om op zijn sokken rond te lopen op de plastieken matten terwijl hij een bal vasthield die hij soms inruilde voor een andere bal. Wout toonde intussen hoe hij gezwind naar boven kon klimmen en probeerde daarbij evengoed aan Kas duidelijk te maken hoe plezierig het zou zijn om dan samen van de glijbaan te gaan. Maar Kasper dacht er opnieuw anders over. Hij was duidelijk nog wat bang van de glijbaan, trok een lip en zette het net niet op een bleiten toen we hem op de glijbaan zetten. Alleen, op onze schoot, pas starten in de helft van de glijbaan, het mocht allemaal niet baten. Ik pakte hem van Wout over en zette hem weer gewoon op de grond. Eenmaal beneden, haalde hij opgelucht adem en ging hij weer vrolijk verder met rond te lopen met een bal in zijn pollen.

Wout was enigszins teleurgesteld door het gebrek aan avontuur bij zijn zoon, maar uiteindelijk aanvaardde hij dat klimmen en rollen en schuiven nog wel zou komen. We hebben dan maar een uur toegekeken hoe Kasper extreem uitgelaten van links naar rechts ijsbeerde met een bal of twee drie in zijn pollekes. Ieder zijn meug, zeg ik altijd maar.

 

3. Cake bakken ei te weinig

Toen ik zonet besloot dat ik de eitjes uit de koelkast zou opmaken door een overheerlijke cake te bakken, vond ik dat een uitstekend idee. Ik kapte de bloem en de tagatesse alvast in de kom, ik haalde de boter en de eitjes uit de frigo en ik was helemaal klaar voor de geur van verse appelcake. Bij het openen van het doosje bleek ik echter een ei te weinig te hebben. Er daagde me vaag iets over een ei dat ik in de week zacht wou koken maar dat ik te hard tegen de rand van de pot tikte en kapot deed nog voor het het water raakte. Te weinig eieren dus.

Ik vroeg raad aan vriend Google, maar dit keer liet hij me in de steek. Ik kreeg wel enkele suggesties (vervangen door bananen, bakmeel mengen met iets anders en dan zeven) maar niks wat echt leek te passen bij mijn cake. Gelukkig kon ik een beroep doen op één van mijn trouwe hulplijnen en nog voor ik ‘appelcake ei te weinig’ kon googelen stond Redcap Ronnie hier al met een ei. Hij redde zo mijn dag en meer nog mijn appelcake.

img_5227
Er zijn duidelijk te weinig eieren.

4. Bette Westera

Onlangs liep ik door de gang op school en spotte ik daar deze poster:

img_5041

Dit gedicht staat erop:

Altijd overal

Ik mis je achter op de fiets,
ik mis je in de trein.
Ik mis je bij de H&M
en bij de Albert Heijn

Ik mis je onder rekenen,
ik mis je onder lezen.
Ik mis je in de winter,
bij het voeren van de mezen.

Ik mis je als ik jarig ben
en als de oma’s komen.
Ik mis je als ik wakker lig,
ik mis je in mijn dromen.

Ik mis je zonder woorden,
elke dag en elke nacht.
Ik mis je als ik grapjes maak
en niemand om me lacht.

Ik mis jouw tandenborstel
naast de mijne in het glas.
Ik mis je voeten op de trap.
Ik mis je blauwe jas.

Ik mis jouw kleren in de kast,
je broeken en je truien.
Ik mis je geur, ik mis je stem,
ik mis je boze buien.

Ik mis je als je jarig was
en iedereen er is.
Ik mis je als ik eventjes
niet merk dat ik je mis.

Ik mis je als ik keelpijn heb,
ik mis je als ik val.
Ik mis je nergens echt het ergst
maar altijd overal.

uit het boek Dood-Gewoon van Bette Westera en Sylvia Weve.

 

Wat schoon, dacht ik, daar moet ik wat meer over te weten komen.
Ik had al gehoord van Bette Westera, maar ik kon haar niet heel precies meer plaatsen. Google vertelde me dat het een Nederlandse schrijfster is van prentenboeken (van daar ken ik haar dus), maar ze schrijft ook gedichten, voorleesboeken en boeken voor lagereschoolkinderen. Voor Doodgewoon – de dichtbundel waar dit gedicht uit komt – won ze in 2015 de Gouden Griffel. Het was voor het eerst in 20 jaar dat die weer eens naar een gedichtenbundel ging.
“Aha!”, dacht ik, “dringend eens wat lezen van Bette Westera”. Ik zag mijn taalcollega H. goedkeurend knikken: haar poster had zijn (leesbevorderend) werk gedaan.
Straf eigenlijk, hoe een kort overzicht van mijn recente Google-activiteiten altijd zo mooi lijkt weer te geven wat er speelt in mijn hoofd en in mijn leven. Het deed me meteen beseffen waarom iemand van de ICT-dienst me met een knipoog zei dat sommige mensen hun zoekgeschiedenis beter wat vaker zouden deleten.

Een gedachte over “Dingen die ik onlangs googelde III

Geef een reactie

