Dingen die ik onlangs googlede

In het vriendenboek dat ik kreeg voor mijn verjaardag moeten mijn vriendjes invullen wat het laatste was wat ze googlede. Dat heeft vaak al grappige antwoorden opgeleverd en het geeft ook een goed beeld van waar ze mee bezig zijn of van wat ze zich hebben afgevraagd. Daarom mijn eerste rubriekje: dingen die ik onlangs googlede. Hoera!

1.De vervoeging van het werkwoord googlen.

Ik googlede het zonet nog omdat ik zeker wou zijn dat ik het correcte spelde. Blijkt er toch wat verwarring over te bestaan. Enkele taalpuristen raden aan om gewoon te schrijven ‘opgezocht op het internet’, maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker. Gelukkig kon ik terecht bij Onze Taal, mijn baken van licht in tijden van talige onzekerheid. En alzo werd de titel van dit blogstukje correct geschreven.

2. Godfried Bomans

Het voorlaatste wat ik ‘opzocht op het internet’ was informatie over Godfried Bomans. Op school heb ik samen met enkele studenten van het derde jaar een leesgroepje. We komen samen tijdens de middagpauze en ik lees een tekst of een verhaal voor en dan praten we daar wat over. Laagdrempelig, plezant en fijn om studenten een extra uitdaging te bieden en te horen wat zij zelf graag lezen. Voor onze volgende bijeenkomst heb ik een kortverhaal van Godfried Bomans uitgekozen en ik besefte dat ik betrekkelijk weinig over hem weet. Een korte opzoekronde leerde mij het volgende:

– Hij is een Nederlander en hij leefde tussen 1913 en 1971.

– Hij was een groot kenner van Charles Dickens en hij vertaalde ook het werk van Dickens.
Dat vind ik eigenlijk best wel maf, want ik ben een grote Dickensliefhebber. Ik lees zijn boeken wel altijd in het Engels dus vandaar ben ik Godfried nooit tegen gekomen. Maar ik moet zeggen dat hij plots al een pak interessanter voor me werd.

-Hij is getrouwd op mijn verjaardag. Totaal irrelevant, maar als ik ergens 17 augustus zie staan, dan let ik altijd even extra op.

-Zijn bekendste werk is ‘Erik of het klein insectenboek’. Ik heb het nooit gelezen, maar de titel kwam me bekend voor. Hugo Brems zal daar dus eens iets over verteld hebben tijdens een van zijn colleges waar ik toevallig was.

– Godfried speelde Sinterklaas in Nederland! Hij was zo’n beetje de Jan Decleir van het Noorden. Ongetwijfeld is dit het enige wat ik nog lang zal onthouden.

 


Bron: Wikipedia

 

– Hij lijkt nogal op de schele versie van Jos Bosmans.

3. Verdeling letters letterkoekjes

Dit was mijn exacte zoekterm. Ik wilde voor Kasper namelijk een zinnetje vormen met letterkoekjes, maar na meer dan 10 zakjes open gedaan te hebben had ik nog altijd maar 1 ‘j’ en géén ‘v’ terwijl er intussen toch al meer dan 15 ‘a’s op het tapijt lagen. Ik stelde mij daar serieus vragen over dus belde ik even naar dokter Google. Maar dit keer kon het alwetend orakel mij niet verder helpen. Ik kwam enkel op websites terecht die uitlegden hoeveel calorieën er in zo’n koekjes zitten. Ook de zoekterm ‘spreiding letters letterkoekjes’ leverde mij niet de gewenste uitkomst. Ik las wel iets over het belang van tussendoortjes en iets over gezond opvoeden. Als iemand mij dus kan zeggen hoe het komt dat sommige letters superweinig voorkomen en anderen veels te veel in één zakje zitten, laat het mij dan alstublieft weten. Sinterklaas vond het uitermate frustrerend om tussen 100’den letterkoekjes op zoek te gaan naar de broodnodige ‘j’. Uiteindelijk heeft die goedheilig man moeten improviseren en stukjes van koekjes moeten afbijten om een ‘j’ te bekomen.

Processed with VSCO with g3 preset

Voor diegenen die zich ernstig zorgen maken over de manier waarop ik mijn kind behandel inzake Sinterklaas: geen reden tot paniek. Alvorens het kind ‘s morgens zijn speelgoed mocht bewonderen, werden de lettertjes gewoon door elkaar gedaan. Hij kan nog niet lezen, MAAR GE WEET MAAR NOOIT.

Processed with VSCO with g3 preset

Het interesseerde hem trouwens geen flikker en hij ging onmiddellijk op zoek naar de auto’s die hij al maanden heeft en begon vrolijk daar mee te spelen. Sinterklaas noteerde dat meteen in zijn grote rode boek.

4. Pita halloumi dagelijkse kost

Ik zag met een half dat de Jerre dit aan het klaarmaken was een tijdje geleden en besloot het achteraf zelf ook eens te testen. Was een mega-winner en sindsdien staat het hier om de twee weken wel eens op het menu. Ik google dan toch nog altijd even het recept, gewoon om zeker te zijn. Zeker eens maken, ook de niet-vegetariërs onder u gaan dit lekker vinden. Zeg dat ik het gezegd heb.

 

Mocht u dus soms denken: ‘Amai, die weet zo veel’, besef dan dat ik het mogelijk net ervoor nog heb liggen googlen.

6 thoughts on “Dingen die ik onlangs googlede

  1. Haha, hier hetzelfde verhaal bij de peuter en de sint bij de grootouders. Na eerst het speelgoed van z’n nichtje te willen claimen, begon hij dan maar aanspraak te maken op de hele andere inboedel van de kamer in kwestie. Behalve dus… juist, zijn eigen cadeautjes.

    Like

Leave a Reply

