5 dingen die mij blij maken in de herfst

In navolging van Josie dacht ik ook even na welke 5 dingen mij zoal blij maken in de herfst.
Ik ben een zomerkind dus de herfst is niet per se mijn lievelingsseizoen. Vroeger vond ik de winter het minst leuke seizoen, maar sinds mijn zoon besloot een winterkind te worden is de winter twee plaatsen gestegen in de seizoenenlijst. Winter is daarmee meteen de sterkste stijger. Herfst bungelt dus een beetje zielig onderaan, maar toch zijn er heel wat dingen die bij mij blij maken in de herfst.

1. Wandelen als het koud maar zonnig is

img_2436

Regen en ik, wij zijn geen dikke vrienden. Toen ik nog studeerde was ‘het regent’ een geldig excuus om gemaakte afspraken af te zeggen. Mijn haar gaat ervan froezelen en ik haat het gevoel van natte nylonkousen tegen mijn benen. Maar als de zon schijnt, dan ben ik in mijn element. Op zondagen waarop er niks op de planning staat (mijn lievelingszondagen), wandelen wij dan met ons drie wat in de schone omgeving waarin we wonen. Ik heb ook drie jaar graag rondgewandeld in Antwerpen, maar hoe de natuur verandert in elk seizoen, dat ervaar je toch echt beter als je niet in een stad woont. Wout is niet van hier en die kijkt dus met andere ogen. “Schoon hier he seg”, zegt ie dan. En voor één keer heeft hij dan ook eens gelijk.

2. Bessen en frambozen eten

img_3427

In de zomer steek ik altijd kilo’s aardbeien binnen, maar die verdwijnen natuurlijk uit het aanbod in de herfst. Gelukkig zijn er dan wel nog frambozen en blauwe bessen. Ik giet er wat natuuryoghurt over en flikker er wat zaden (gebroken lijnzaad en chiazaad – allebei goed voor de spijsvertering) en wat pure cacaokernen (weinig suiker, veel vezels) bij. Een beetje zomer in een kommetje!

3. Een nieuwe sjaal kopenimg_2603

Enkele weken geleden ging ik met mijn broer naar Berlijn. Iemand had daar per ongeluk de winter al aangezet dus de dunne sjaal die ik bij vertrek om mijn hals had geslagen kon weinig antwoord bieden op de koude temperaturen die The Germans voor ons in petto hadden. Ik dook met Simon een winkel in en kocht er een dikkere sjaal en een gebreide haarband. Hij volgde mijn advies en kocht een grijze muts waar ie overigens pri-ma mee staat. Simon leende mij nog zijn dikke rode voetbalsokken (ah, zo lief he, zorgen voor zijn zusje) en toen kon ik er weer tegen. Elke herfst pik ik wel ergens een nieuw winteraccessoire op. Nieuwe handschoenen (ik doe er elke winter ook wel ééntje kwijt), een nieuwe sjaal of een nieuwe muts zijn vaak het signaal dat ik heb aanvaard dat de zomer voorbij is.

4. Lezen

Processed with VSCO with c1 preset

Heel wat mensen vinden dat lezen hoort bij de koude seizoenen. Lezen is voor mij gelukkig niet seizoensgebonden. Ik ben altijd wel in een boek bezig. Dat is al mijn hele leven zo. Toen Kasper geboren werd, was ik bang dat ik niet meer zo veel zou kunnen lezen maar het blijkt nogal mee te vallen. Dat we steeds vaker de televisie gewoon uit laten omdat er niets interessants op is, zal ook wel helpen. Ik las de voorbije maanden onder andere dit boek, dit boek, dit boek, dit boek en dit boek. Momenteel lees ik een science-fiction boek van Sarah J. Maas en hoewel het geen literatuur met een grote L is, vind ik het toch heel plezant om me onder te laten dompelen in haar fantasierijke wereld.
Ik probeer wat minder boeken te kopen en de uitgebreide collectie van onze eigen bibliotheek in Halen helpt daar goed bij. De meeste boeken die ik wil lezen, zijn er voorhanden en bovendien is het er ook gewoon gezellig om rond te hangen.

5. Door onze tuin wandelen

img_3430

Mijn vent heeft het voorbije jaar veel tijd gestoken in onze tuin. En dat zie je, want ‘den hof’ ligt er altijd prachtig bij. In de zomer aten we buiten en deden we feestjes maar nu vind ik het net zo goed plezant om tot vanachter in de tuin te wandelen en van daar naar onze achtergevel te kijken. Ik kan dan echt overspoeld worden door dankbaarheid. Ik ben zo diep content over waar ik woon, met wie ik daar woon, wie de mensen om ons heen zijn, dat er eten in onze frigo steekt en dat er boeken op het schap liggen. Dat klinkt vermoedelijk sentimenteel, maar sinds Kasper er is, zie ik veel beter wat ik allemaal heb. Ik kus er elke dag mijn twee pollekes voor. Wat een rijkdom.

Help de herfst een plaatsje stijgen in de seizoenenlijst en laat me weten welke 5 dingen jou gelukkig maken in de herfst!

Leave a Reply

