4 jaar Kaat – een overzicht

Overmorgen – op 27 oktober – is dit exact 4 jaar geleden:

img_0489
27.10.2012

Ik werd toen meter van dat kleine Kaatje dat daar ligt te bidden in mijn armen. Haar timing zat goed want ik was beginnen werken en had enkele drukke maanden achter de rug. Maar Kaatje liet voor het eerst van zich horen op een zaterdag, net voor mijn week vakantie begon. Wij zaten met z’n allen thuis bij mama want we gingen naar de herdenkingsmis voor papa. Op 27 oktober 2012 was het immers precies 7 jaar geleden dat hij van ons weg ging. En zo tekende Kaat moeiteloos een gouden rand rond de dag die ik ervoor met zwart aanduidde in mijn agenda. Na 7 magere jaren kondigde zij met haar komst de start van de 7 vette jaren aan. Dat haar verjaardag samenvalt met papa’s sterfdag voelt voor mij niet raar. Dankzij Kaatje haar geboorte vieren wij die dag toch vooral het leven. Ik weet zeker dat papa dat zo prima vindt.

img_1006
27.10.2013

Op haar eerste verjaardag maakte ik deze wazige foto van ons. Wie goed kijkt, ziet hoe ze Fitness Barbie fijn knijpt in haar pollekes. Wat ze intussen in haar mond aan het steken is, weet ik niet meer precies. Ik vind dat ze een beetje op Kasper lijkt. Het is ook geruststellend te weten dat Kaat toen nog minder haar had dan Kasper nu en dat het daar ook allemaal goed is gekomen. Ik herinner me niet veel meer van haar eerste levensjaar. De tijd doet gekke dingen met onze herinneringen. Ik weet nog dat ze aan mijn handen zat te frunniken als ik haar een flesje gaf. En dat ze toen wel nog broeken wilde aandoen.

fullsizerender
11.09.2014

Rond haar tweede verjaardag kon je haar regelmatig spotten met een palmboomstaartje. Kaat is altijd een vrolijk kindje geweest. In deze periode kwam ze wel eens met haar zus logeren bij ons in Antwerpen. De eerste keer dat ze meekwam, voelden we pas echt hoe braaf Janne precies was. Daar kon je tegen zeggen dat ze in de zetel moest blijven zitten en ervan uitgaan dat ze dat deed. Bij Kaat werkte dat …. iets minder.
Toen we de meisjes in hun bedje legden en hen op het hart drukten dat het nu al écht laat was en dat ze moesten slapen, hadden we de deur werkelijk nog niet dicht getrokken of we hoorden Kaat al luid: JENNE! JENNE! fluisteren. Ze deed daarna zelfs niet de moeite om te faken dat ze toch sliep, de schelm. We lazen samen over het tutje van Leon. Als we op de pagina kwamen waar de hond de toren omver liep, keek ze vermanend en zei ze ‘hondje lief niet!’. Zeker honderd keer keken we in dat boekje en elke keer kreeg de hond naar zijn vijs.

img_4029
31.05.15

Kaat heeft ook nogal veel fantasie. We worden regelmatig getrakteerd op zelfverzonnen liedjes waar niemand ter wereld uit kan opmaken waarover ze gaan. Maar hoe groot haar fantasie precies is, werd echt duidelijk toen ik zwanger was. Want Kaat werd namelijk ook zwanger. Van drie baby’s. En als je dat al absurd vindt, dan heb je de namen van haar drie koters nooit gehoord. Ik zou het willen herhalen, maar ik kan het niet want ze veranderden iedere keer en de namen werden telkens moeilijker uit te spreken. Dat ze ook erg bij de pinken is, merkten we toen Kasper op zich liet wachten. Ze had begrepen dat de baby er eigenlijk al moest zijn denk ik, want ook haar baby’s werden maar niet geboren. “Ja, tante Saar”, zei ze, “’t is langig aan’t duren”. En dan zuchtte ze diep. Zo werd mij ook meteen nog eens een spiegel voorgehouden.

img_9796
28.05.16

Dit jaar vierden haar ouders in mei hun huwelijksfeest. Het was een topdag voor ons allemaal. De meisjes hadden lang uitgekeken naar die grote dag waarop ze mee mochten schitteren. Jannes tranen liepen over haar wangen van emotie toen ze met zijn vieren de zaal binnenkwamen. Ze straalde toen ze haar gedichtje mocht voorlezen en nam graag het bijhorende applaus in ontvangst. Kaat wil – zo gaat dat nog wel eens bij een tweede kindje – alles doen wat haar grote zus doet en stak haar hand dus uit om ook iets in de micro te zeggen. Verder dan heel luid ‘HALLO!’ kwam ze niet voor ze zich achter Nike ging verschuilen. Want zo is ze wel, die Kaat van ons: veel praat maar toch vooral in haar eigen habitat.

Maar ze hééft veel praat, dat mouchke. Een bloemlezing van de voorbije maanden:

“Vroeger was mijn kop kleiner en daarvoor nog kleiner. (laat stilte vallen en kijkt me ernstig aan). Echt waar.”  Levensbeschouwelijke inzichten, zomaar uit het niets.

“Ik wil hier blijven slapen”  Telkens wanneer ze bij ons thuis komt – dit zinnetje op repeat. Soms blijven ze dan ook, heel spontaan, omdat Kaat ernaar vroeg. Zo gemakkelijk is het leven voor Kaat. Geen gedoe en geen geregel, gewoon doén.

“Mijn nageltjes zijn heel mooi maar da’s pech want jij kan die niet zien.”  Kaat die me opbelt via Facetime om mij keihard met de neus op de feiten te drukken.

“Anders moet ik doen wat ik wil he!” Kaat vindt tante Sofie haar goedbedoelde raad geen aantrekkelijk voorstel.

“Waarom moet jij de keuken vodden?” Levensbeschouwelijke vragen in combinatie met creatief woordgebruik. Het kan allemaal bij Kaat.

“He! Mijn hoofd zingt!”  Kaat huppelt langs mij op weg naar de bib en is duidelijk vrolijk.

“Dit zijn vitamientjes en die neem ik tegen ziek. Kijk, het zijn prinsessen.”
“En naar wat smaken de vitamientjes, Kaatemaat?”

“Naar prinsessen!”

img_2487

Overmorgen wordt ze vier jaar. Mijn metekind. Ze kijkt er ontzettend naar uit. Ze telt de nachten die ze nog door moet voor het eindelijk haar dag is. Dit weekend gaan we haar vieren en dan zal ze pakjes krijgen en een taart en dan gaan we luid zingen van ‘Met een gouden lepel in de glo-ri-a’.

Ik zal dan even moeten slikken want ik ben zo’n emo-mens. Maar ik ben vooral een fiere meter. Kaat is lief en schattig en snoezig. Ze heeft een ongelooflijk groot hart en ze ziet oprecht graag. Ze houdt van dieren. Ze kan verlegen zijn en soms ook  gemeen als ze haar zinnetje niet krijgt. Ze heeft veel fantasie en verzint heelder drielingen. Maar het allerbeste aan Kaat is dat ze zo vrij is. Het leven is gemakkelijk voor haar. Ik hoop met alles wat ik maar heb dat het voor altijd zo mag blijven.
Hiep hiep hiep Kaatje! Ik zie jou zo graag.

2 gedachtes over “4 jaar Kaat – een overzicht

Geef een reactie

