Gelezen: Matilda

U weet dat, of u weet dat niet, maar ik ben nogal een lezer. Ik bedacht me gisteren op weg naar school nog dat ik me geen moment in mijn leven kan herinneren waarop ik niét in een boek bezig was.

Ik ben al sinds ik het kan altijd aan het lezen. Ik sleep ook al zolang ik me kan herinneren altijd en overal een boek mee. Het moest maar eens zijn dat ik tien minuten moet wachten. Mijn grootvader vond dat heel raar. Wij gingen elke zondag bij mijn grootouders eten en als ik bij hen aankwam, gaf ik hen een kus en legde ik mijn boek alvast klaar op de vensterbank. Hij pakte het dan op, las de achterkant en keek mij aan met ogen vol onbegrip. Ik deed hetzelfde met hem als hij uitgebreid over ‘zijnen hof’ begon te praten. Maar goed, ik dwaal af.
Ik ben dus sinds ik 6 ben voortdurend wel in één of ander boek bezig. En toch is het zo dat ik als kind heel wat klassieker niet gelezen heb. Dit bijvoorbeeld: nooit gelezen. Ik vond dat boek er als kind al zo oud uitzien en de ventjes op de kaft vond ik eng. Of dit: ook nooit gelezen. Ik voelde mij zo gekl**t na dat vreselijke verhaal van die Blinker met zijn idiote bakfietsbioscoop dat ik dacht: “die Marc, die gaat mij niet meer liggen hebben.” En dit: ook nooit gelezen. Te weinig identificatiemogelijkheden want ik zei gewoon broek tegen een spijkerbroek, ik woonde in een dorp en niet in een Amerikaanse stad en ik kende niemand die Brigdet of Tibby heette. Ik heb het niet als een gemis ervaren dat ik die boeken nooit gelezen heb. Ik heb immers veel andere topboeken wel gelezen. Dit boek bijvoorbeeld en dit boek en natuurlijk ook dit en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik haalde die boeken in de bib bij ons in’t dorp. De bib was vroeger in een klas van de school (helemaal vanachter in de gang). Ze was open op donderdagavond en op zondagmorgen en ik had altijd het gevoel dat ik iets spannends deed (want ik liep door de schoolgangen ZONDER DE JUF EN IN HET DONKER). Er stonden ongeveer 10 rekken, het was er stil en als je boete moest betalen dan stak je 5 frank in het houten sigarenkistje dat de lieve bibliotheekman dan open en toe klapte. ‘KLAP!’ galmde het dan luid in de stille schoolgangen.  Als ik zou kunnen tekenen, dan tekende ik de hele kamer voor u – zo haarscherp zit ze in mijn herinneringen. Maar als ik vroeger een kat tekende voor mijn nichtje dan zei ze ‘fietsj, fietsj’. U ziet het probleem.

Onder het motto “Beter laat dan nooit” las ik deze week ‘Matilda’ van Roald Dahl – nog zo’n klassieker die ik nooit gelezen heb. En van deze topper kan ik dus werkelijk niet zeggen hoe het komt dat ik hem nooit gelezen heb. Het verhaal kende ik wel al, want ik won ooit de film (met Danny Devito en Mara Wilson) in het radioprogramma ‘Voeten Vegen’ op Radio 1. Ik vermoed dat mijn zwak voor Johan Terryn daar vandaan komt.

Maar goed dat ik stilaan zo bedreven word in het ‘omdenken’ want nu besef ik wat voor een geluk het is dat ik hem nooit las, zo kon ik hem nu meteen in het Engels lezen – dat was me als kind nooit gelukt. De verwachtingen waren hoog want ik hoorde enkel goeds over het boek én ik vond de film vroeger fantastisch. Bovendien kwam er goede muziek in – ik hoorde er dit nummer voor het eerst. Ik kan het nog steeds niet horen zonder dat ik dingen begin aan te wijzen in de hoop dat ze vanzelf zullen bewegen. Vooralsnog zonder succes.

dannydevito
Bron: newsweek.com – alsof het gisteren was dat ik de film nog zag. 

Zoals verwacht stelde het boek niet teleur. Het verhaal gaat over Matilda die buitengewoon intelligent is. Haar ouders behandelen haar heel slecht en zien dus niet hoe verstandig hun dochter is. Ze hoopt dat het er op school anders aan toe zal gaan, maar dat is buiten de directrice ‘Miss Trunchbull’ gerekend. Die haat kinderen en is heel agressief. Wanneer Matilda zelf slecht behandeld wordt door de directrice beseft ze dat ze een merkwaardige superkracht heeft die ze zal gebruiken om Miss Trunchbull een lesje te leren.
Ik ben geen kind meer (of toch niet in de strikte zin van het woord) en het boek heeft me niet verveeld en het voelde ook niet ‘te kinderlijk’ aan. Ok, het is natuurlijk niet hetzelfde als deze topper van Hanya Yanagihara, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling in een kinderboek.  Ik heb vaak keihard moeten lachen. Ik sloeg het boek nog maar open of het was al van dat:

“It is a curious truth that grasshoppers have their hearing-organs in the sides of the abdomen. Your daughter Vanessa, judging by what she’s learnt this term, has no hearing-organs at all.

En ook nog hier:

“Good strong hair,” he was fond of saying, “means there’s a good strong brain underneath.”
“Like Shakespeare,” Matilde had once said to him.
“Like who?”
“Shakespeare, daddy.”
“Was he brainy?”
“Very, daddy.”
“He had masses of hair, did he?”
“He was bald, daddy.”

Plezant vind ik dat.
Ik heb me nu voorgenomen om dan maar ineens alles van Roald Dahl te lezen – zowel zijn kinderboeken als zijn kortverhalen. Ik vermoed dat ik geen boete zal moeten betalen als alle verhalen zo vlot zullen lezen als “Matilda”.

matilda_1
Bron: screenprism.com
Ik had me als kind zeker herkend in Matilda – ook al kapte mijn vader geen zaagsel in motors van auto’s om ze duurder te kunnen verkopen. 

 

3 gedachtes over “Gelezen: Matilda

  1. Zo leuk! Vreemd genoeg heb ik ongeveer dezelfde boeken wel en niet gelezen als jij – ik snapte echt niet wat iedereen in die Marc De Bel zag – behalve Matilda. Die heb ik namelijk kapotgelezen. Ik leende die ongeveer tien keer per jaar uit. Het was mijn absolute lievelingsboek. Natuurlijk identificeerde ik me heel erg met dat meisje. Urenlang heb ik geprobeerd om dingen te doen bewegen door er geconcentreerd naar te kijken. Het lukt me nog altijd niet. Daar heb ik vaak serieus om gevloekt wanneer ik mijn boek, een glas water, een zakdoek etc. nodig had terwijl ik borstvoeding gaf of met een slapende baby in de zetel zat.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

