Ondertussen in Halen…

Terwijl u dit leest, vliegt bij ons thuis de tijd met rasse schreden vooruit. Het lijkt alsof het gisteren was dat wij met die kleine puk in zijn berenpak naar huis reden. We hadden allebei overigens volstrekt geen idee wat er ons te wachten stond maar we waren vol goede bedoelingen, overtuigingen en principes; Het spreekt dat die intussen allemaal achterhaald of opzij gezet zijn.

img_5876

Intussen kan die kleine baby van hierboven dus sinds een week of twee kruipen. Een hele nieuwe wereld gaat voor hem open. In het begin ging het nog wat moeizaam en stak er al eens een been in de weg, maar sinds kort gaat ie vlot van zitmodus naar kei-hard-door-de-kamer-racen-modus. En als ik zeg ‘kei-hard’, dan bedoel ik ook echt keihard. Als ik de kamer durf uitgaan, komt hij als de weerlicht achter mij aan gekropen. Waarschijnlijk wil ie gewoon even checken dat ik niet plots ophoud te bestaan buiten de kamer waar hij zich in bevindt. Dat leid ik af aan de ultieme blijdschap die op zijn smoeleke te lezen staat als hij mij kan spotten in de andere kamer. “Oef – daar heb je ons moeder weer”, hoor ik hem al denken.

Sinds hij kan kruipen, hebben wij meteen ook een gratis risicoanalyse van onze woonkamer gekregen. Alsof hij ervoor geboren is, weet hij met zijn ogen dicht de weg te vinden naar alles waar hij niet aan mag komen (aarde van planten, kabels van radio’s, fotohoekjes om foto’s mee in albums te kleven) of naar alles wat ons veel tijd zal kosten om het terug op zijn plaats te zetten (dvd’s, cd’s, kookboeken, dekens, foto’s, slabbekes, pennen, agenda’s, …). Het zal wel samenhangen met mijn werk, maar ik kan me er precies niet druk in maken en ik laat hem dan maar veel ontdekken en experimenteren gelijk wij dat op de PXL zeggen.

img_2152
Hier heeft hij net de ontbijtgranen gevonden. Daarvoor heeft hij de doos opengebroken, gedeukt en het deksel eraf getrokken. Het was wel de moeite waard want de doosjes rammelden zo vrolijk als hij ermee schudde. 

Ik kan het me amper voorstellen, maar enkele weken geleden was het nog 30 graden. Die tijd is nu wel echt voorbij. ‘t Is koud buiten en ik ben nog niet in de fase waarin ik dat gezellig vind. Onlangs lag ik op de grond mijn functie als hindernis voor kruipende Kas te vervullen en ik voelde toch dat het daar merkelijk kouder was dan 30 centimeter hoger. Omdat ons kind zich daar vaak bevindt, vond ik het mijn plicht actie te ondernemen.
Missie ‘zoektocht naar een rol om voor de deur te leggen’ ging ogenblikkelijk van start.
In de categorie ‘dingen waar geen schone versies van bestaan’ staat zo’n rol toch verdienstelijk derde – net na Crocs en gemakkelijke Fleece truien. Ziehier het resultaat:

img_2151
Echt heel lelijk.

Ik had gehoopt er tenminste ene te vinden met hondenpoten, maar zelfs dat werd me niet gegund.
Net naast de kast met lelijke deurrollen, werd trouwens het Halloweenmateriaal aangeboden. Ik heb erg mijn best moeten doen om me niet te buiten te gaan aan skeletten en eng lachende doodshoofden met rode ogen, maar ik zet dit jaar vooral in op versieren met spinnenwebben. Mijn huis doet dat namelijk volledig zelfstandig en dat is dus ferm gemakkelijk.

img_2127

Wij zijn sinds een paar weken ook de adoptieouders van een kat die hier af en toe om melk komt schooien. Het duurde mij toch drie dagen om de kattenhater Wout te overtuigen om de kat melk te mogen geven. Ik doopte onze leenkat Dorus en schonk hem vrolijk een klats melk in. “Ik geef die kat nooit eten”, sprak de kattenhater nog, “want ik haat katten.” Met haten bedoelt hij dat hij er bang van is en na twee dagen gaf hij de kat zelf ook melk. Niet per se omdat hij dat zelf zo graag wil, maar onze baby blijkt nogal fan te zijn van Dorus. Als hij de kat voor het raam ziet zitten, stijgt hij zowaar op van contentement. En hoewel Wout dus had gezworen dat ik altijd voor de kat moest zorgen, zet hij voor zijn zoon zijn principes nogal snel (lees: binnen de drie seconden) opzij. Hij praat wel extra luid als hij eraan komt, zodat de kat toch ver genoeg achteruit gaat wanneer hij de deur open doet. Ik durf niet garanderen dat hij Kasper niet als levend schild zou gebruiken als de kat binnenkort ook bij hem om aaikes komt bedelen. Kasper vindt het helemaal niet eng om Dorus te aaien, maar Dorus vindt het dan weer wel kei-eng als Kasper zijn kleine handjes naar hem uitstrekt. Hij weet immers dat het mollige mensenkind vooral aan zijn vacht zal gaan trekken en van dat aaien dus duidelijk nog geen kaas gegeten heeft.

img_1646
Dorus probeert kalm te blijven terwijl opdringerige fan hem probeert aan te raken.

Verder stofzuig ik sinds kort ongeveer twee maal per dag. Dat heeft alles te maken met Kasper die nu ook zelf boterhammen wil eten. Dat houdt voornamelijk in dat hij met een stuk van zijn boterham in het rond zwaait terwijl ik hem kleine stukjes in zijn mond steek. Ondertussen heeft hij altijd een hele uitleg. En als hij toevallig nog een attribuut vindt waar hij keihard mee op zijn eigen tafeltje kan knallen, dan zal hij dat niet laten – dat kan ik u wel verzekeren.

img_2147
Hier ziet u live stukken van de boterham in het rond vliegen.

Het resultaat is dus dat de grond vol ligt met stukken brood. Meneer wil dan na een kwartier liever rondkruipen dan stilzitten en dan liefst ook rondkruipen DOOR de stukken brood zodat alles goed in zijn knieën en sokken kan trekken. En passant trekt hij onder tafel nog even mijn veters los, verzamelt hij nog wat korsten in het opvangvakje van zijn slab, veegt hij snel nog wat snot met zijn pollen door zijn haar en stoot hij zijn kop ergens tegen waarop hij moord en brand schreeuwt en ALS DE BLIKSEM gepakt wil worden. Eens hij op mijn arm zit is alles weer peis en vree en kan de totale vernietiging van onze woonkamer weer gewoon verder gezet worden.

img_2148
The crime scene. Doorgaans is het nog veel erger dan dit (nvdr).

U leest het, lieve lezertjes, ik heb het dus plezantig druk in mijn leven. Maar dat heeft me er niet van weerhouden om samen met mijn lievelingsRuthster nog gauw een selfie-wedstrijd bij ons op school te winnen. We hebben er wel ons opleidingshoofd voor moeten ontvoeren, maar geen zorgen – we hebben haar achteraf ook weer vrij gelaten. Tof scholeke, de PXL!

img_1780
No Alida’s were harmed in the making of this photograph. 

En u? Waar bent u zoal mee bezig?

4 thoughts on “Ondertussen in Halen…

  1. Door te zeggen dat ik dit heel herkenbaar vind, wil ik je eigenlijk een virtueel schouderklopje geven: goed bezig moeder, dikke duim! En weten dat dit niet meer zal beteren de komende 18 jaar… Nu ben je eigenlijk een vleesgeworden kruimeldief. In de komende jaren veranderen die kruimels in zowat álles dat een eigen plekje heeft in huis: schoenen, kousen, ondergoed, handdoeken maar ook afgeknabbelde klokhuizen, beschimmelde boterhamdozen en ga zo maar door. Keep up the good work en ja: ik heb gelachen, merci!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

