The August Break III

8. Favourite taste

Vermoedelijk boeit het mijn lezers weinig wat ik graag eet en dat begrijp ik ten zeerste.
Ik houd het daarom kort:

IMG_0897

Verder ook nog: kaneel, frieten met curry ketchup, kebab van bij Halil, mini-loempia’s, fruit en gebakken eend met chinees vijf kruiden poeder. Zo, nu heb ik het toch maar gezegd.

9. Red

Ik heb de hele dag geprobeerd om niet aan Marco Borsato te denken, maar eerlijk is eerlijk, ik heb toch zeker 15 keer in mijn hoofd van ‘Vandaag is roooood’ gezongen. Ik deed Kasper voor de gelegenheid zijn rode trui van L’Asticot aan – een Zwitsers merk dat duurzame kinderkleding maakt en dat te koop is bij Blaboom, de beste kinderwinkel van de Lage Landen.  Zeer handig ding, want Kas HAAT MOUWEN en hij HAAT OOK DINGEN DIE OVER ZIJN HOOFD MOETEN en met een trui moet hij ze allebei ondergaan. Gelukkig heeft deze kaptrui een rits achteraan zodat je hem aandoet als een schildersschort en hem dan vanachter toe kan ritsen. Enkel dus gebrul bij de mouwen, hoera voor mijn trommelvliezen! Zijn auto is er eentje van Oli en Carol Beetle Cars – gemaakt uit pure latex rubber en dus kei-veilig om urenlang op te kwijlen (Ja, ik ben zo’n moeder).
IMG_0906

10. Yellow

Op 10 augustus gingen we voor het eerst zwemmen! Kasper werd te water gelaten in het zwembad van Diest waar op dat moment ook honderden andere kleine bloedjes luid kriesend door het galmende zwembad liepen. Een waar genot voor moeders oren. Kasper was er eerst ook niet voor te vinden. Al dat lawaai overviel hem nog wat en hij besloot dan maar mee te doen met het bleitfestijn. Ik was nog niet goed het zwembad in of ik zei al tegen Wout dat ik wel wat croque-monsieurs zou gaan eten in de cafetaria (Ja, ik ben zo’n moeder), maar na enkele minuten kalmeerde hij zowaar en liet hij zich toch in het water zakken. We hebben dan 20 minuten in 10 centimeter water gezeten en hem wat rondgetrokken in zijn band. Toen had ik het wel gehad en ik offerde me op om onze douche-spullen al uit de lockers te halen. Dat is een bewijs van grote liefde want er is echt weinig wat ik meer haat dan al bibberend en met natte handen dingen uit een kastje halen en daarbij moet proberen om niks nat te maken. Ik had Wout gezegd dat hij Kasper niet met zijn hoofd in dat water mocht steken want dat daar voorzekers wel 100 kindjes per dag pipi in doen. Hij beloofde het mij plechtig maar ik heb mij omgedraaid en ik zag het hem meteen doen. De loser.
IMG_0916

11. Green

Mijn leeszetel komt uit het salon van mijn grootouders. Ik lag languit in de grote zetel, Simon zat dwars in het exemplaar op de foto, zijn voeten bengelend over de rand. Heel veel regenachtige dagen brachten we zo door bij onze grootouders, samen kijkend naar Bassie en Adriaan. We namen stiekem Balisto’s uit de kast of we aten groene, zure ‘pikkerkes’ die in een pot op de salontafel stonden. Ik vond dat eigenlijk niet eens zo lekker en dat plakte verschrikkelijk aan mijn tanden maar vanonder in de pot lag altijd losse suiker die ik dan van mijn vingers likte. In het kader van niet betrapt te worden, was het van levensbelang om daarna de pot geruisloos weer dicht te krijgen.
Na de dood van mijn grootouders, werd het huis leeg gemaakt en koos ik deze zetel. Hij zakt door waar Simon altijd zat. Maar als ik er dwars in ga zitten – zoals vroeger – voel ik mij weer 7 jaar.

IMG_0952

12. A secret

Iedereen heeft geheimen, daar hoeven we niet flauw over te doen. Zolang het kleintjes zijn, is dat allemaal zo erg niet. In het kader van The August Break beken ik er enkele:
1. Ik hief vroeger mijn voeten omhoog als de zon scheen omdat het dan in mijn schaduw leek alsof ik plateauzolen aanhad. Ik heb zo’n moeder die enkel degelijke schoenen kocht en The Spice Girls hadden een moeder die plateauzolen kocht.
2. Ik heb ‘Kruistocht in Spijkerboek’ nooit gelezen. Elke keer wanneer ik als kind dat boek uit het rek trok in de bib, vond ik die ventjes op de cover zo eng dat ik geen zin meer had om het boek mee te nemen. Ik neem mij telkens voor om het alsnog te lezen, maar op de eerste pagina stond al ‘ofschoon’ en ik kon er mij niet over zetten.
3. Vrijdag had ik al een pré-verjaardagsfeestje met mijn vrienden in de tuin en we speelden Kubbs. Ik heb vrolijk meegespeeld, maar elke keer wanneer Wout vraagt of ik dat wil spelen zeg ik nee omdat dat spel echt nog langer duurt dan Monopoly, Stratego en Cluedo samen.

IMG_1001

13. Six o’clock

Six o’clock ziet er doorgaans zo uit: wij proberen een gesprek te voeren terwijl ons kind om aandacht zeurt. We leiden hem af met speelgoed dat hij tegenwoordig vooral gebruikt om keihard mee op zijn tafeltje te kloppen. Soms gooit hij het ook meteen op de grond. Hij kijkt dan over zijn stoel heen alsof hij in een diep ravijn op zoek is naar dat eentje steentje dat hij net gegooid heeft. Wij praten ondertussen in halve zinnen. Kasper is meteen alles beu en ik word horendol van alles aan te geven en weer op te rapen. Toffe fase.
Maar dan vinden we iets wat hem wel schijnt te boeien voor langer dan een nanoseconde: achteruittrekauto’s! Hij klopt op zijn tafeltje en kraait van plezier. Hij kan wel zelf nog geen auto’s vangen of terug laten rijden, dus uiteindelijk zijn Wout en ik met auto’s over de tafel aan het rijden en lacht Kasper zich te pletter.

IMG_1017

14. Love is…

Over wat liefde is, is al heel wat gezegd en geschreven. Naarmate ik ouder word, snap ik er tegelijk meer en minder van. Heel wat clichés over de liefde zijn waar. Dat weet je pas als je ze ervaart. Dat ze niet roest bijvoorbeeld, dat ze verbindt, dat ze mantels heeft die kunnen bedekken, dat ze blind is, dat ze van twee kanten moet komen, dat ze diep zo diep is – dieper dan de diepste zee, dat ze alles overwint als ze echt is, dat ze over de grenzen van de dood heen kan gaan, dat ze vooral bestaat uit kleine gebaren en niet uit grote en dat die voor je kind onvoorwaardelijk is.

IMG_0599

Leave a Reply

