The August Break II

4. Sweetness

Als ik denk aan sweetness, dan denk ik meteen aan Kaatje. De kleine meisje kan zo onbevangen graag zien en dat zo spontaan laten merken. Ze kijkt enorm op naar haar grote zus, ze hangt aan haar papa om gibberend in de lucht gegooid te worden, ze rent pijlsnel naar haar mama als ze liefde moet tanken en ergens in haar grote hart heb ik ook een plaatsje. Er is geen makkelijker kind om tante-meter van te zijn behalve als ze haar goesting niet krijgt – gelukkig is het voor Kaatje snel goed.
Kaatje is – in tegenstelling tot Janne – een echt kindje. Janne was al heel snel ‘groot’. Ze houdt zich aan afspraken, je kan met haar al sinds ze nog een kleutertje was dingen bespreken, ze wil aan tafel liefst meepraten met de grote mensen, ze is graag de grote nicht en ze houdt ervan om bepaalde verantwoordelijkheden te krijgen.
Kaatje is anders. Kaatje speelt graag, en ze vindt het niet erg om alleen te spelen. Haar fantasie is zo groot dat Kaat nooit echt alleen is. In haar hoofd speelt zich een hele wereld af waar wij soms glimpen van kunnen opvangen. Dat levert vaak totaal absurde gesprekken op. Ik probeer dan altijd wat ze vertelt te linken aan iets wat echt gebeurd zou kunnen zijn (misschien bespreekt ze een herinnering) om al gauw tot de conclusie te komen dat wat ze vertelt zich vooral in haar fantasie heeft afgespeeld. Zo vertelde ze me gisteren dat we best eens verstoppertje zouden spelen, maar niemand moest tellen en er moest ook niemand zoeken. Ik wees haar erop dat het dan toch niet meer verstoppertje was, maar dat zag ik toch fout hoor want het blijft natuurlijk wel verstoppertje. De rat in mijn hersenpan draaide overuren al rennend in haar wiel, maar ik kon er toch niet helemaal aan uit.
Kaatje heeft oog voor de dingen om ons heen;  dingen waar wij vaak de tijd niet voor nemen om naar te kijken. Ze kan – in zichzelf zingend – door de tuin wandelen en opeens op de grond gaan zitten omdat ze een diertje gezien heeft. Ze verzamelt stenen, ze geeft mij veren van vogels cadeau (soms ook echt gortige exemplaren) en ze is doorgaans niet aan het kijken naar datgene wat ik haar aanwijs, maar naar iets kleins wat er tegenaan plakt. Waar Janne wil weten hoe het komt dat de dingen zijn zoals ze zijn, maakt dat voor Kaat niet zoveel uit. Dat ze er zijn is meer dan voldoende.
Kaat is lief. Kaat is zoet en ze proeft altijd een klein beetje naar wat ze het laatst in haar mond stak. PSP_20160528_nikeenpieterjan_304De dingen hebben jou nodig om gezien te worden – Kaat vindt een slak op de trouw van haar mama en papa. (foto Philippe Swiggers)

Ik denk bij sweetness ook aan mijn lief zien vaderen, aan mensen die elkaar oprecht en zonder iets terug te verwachten becomplimenteren (wat is dat zeldzaam), aan bewondering die geen jaloezie wordt (zowaar nog zeldzamer), aan content kunnen zijn voor een ander (ge hoort me al komen) en aan Wout die alle koeken uit ons schap vast heeft.

5. Midday

IMG_0696
No children were harmed in the making of this picture. 

Soms behoeven beelden geen woorden.
Het waren wortelen en hij had meer goesting om met zijn handjes heel hard op tafel te kloppen dan om zijn mond open te doen. Zijn moeder verhinderde dat en dat irriteerde hem mateloos. We zullen het daar maar op houden.

6. I’m reading

Zelfs de beste vriendin van de schoondochter van de achternicht van de slager wiens moeder trouwens de zuster is van de achterneef van de pastoor weet dat ik graag en veel lees. De voorbije dagen heb ik alle graphic novels gelezen die de bib van Halen te bieden heeft. Dat zijn er meer dan op deze foto te zien zijn, natuurlijk.

IMG_0850

Ik vond ze alledrie goed, maar vooral ‘Blauw is een warme kleur’ vond ik echt zeer te pruimen. Het boek won al prijzen en het is ook verfilmd als ‘La vie d’Adéle’. De film was onlangs op Canvas en ik heb hem opgenomen zonder te weten dat ik er intussen het boek van aan het lezen was. Er liggen nog een paar Graphic Novels te wachten en dan heb ik ze allemaal gelezen. Heeft er nog iemand tips over andere mooie exemplaren?
Tussendoor lees ik ook dit boek:
IMG_0849

Het hoort bij de app ‘Headspace’ die ik al een tijdje gebruik om mijn gedachten af te leren zetten. De eerste tien lessen krijg je gratis, vanaf dan moet je ervoor betalen. Ik heb de lessenreeks afgerond en ik moet zeggen dat de aangeleerde techniek al geholpen heeft om te stoppen met piekeren.

7. Beneath my feet…

IMG_0872

…the green green grass of home!
Wij doen dit jaar van staycation (dat klinkt wat blitser dan ‘wij blijven thuis’ maar het is toch vooral helemaal hetzelfde) en ik vind het echt superleuk. Het is verfrissend om na jaren van op vakantie te gaan, de mogelijkheden van het thuis blijven nog eens te ontdekken. Versta me niet verkeerd, ik heb ook gebaald toen mijn broers en mijn mama vrolijk op vakantie vertrokken maar wij hebben het hier thuis al zo fijn gehad dat ik niet echt het gevoel heb dat we iets misten door dit jaar thuis te blijven. Er is tijd om rustig de gazet te lezen, we gaan regelmatig wandelen, we zijn al een weekendje naar Ieper geweest en nu het hier in Halen kermis is, lijkt het toch elke avond een beetje alsof wij in één of ander all-in resort naar de slechte karaokebar aan het luisteren zijn. Als iemand nu de zomer even terug zou willen aanzetten, dan zijn we helemaal gesteld.

Geef een reactie

