Een aangename postumiteit

9789029581332_273_416_s_c1
bron: Google

U vraagt waarom dit mijn lievelingsboek is?
Daarom:

aan de Stad Mechelen, Stadskas
Geachte Heer
Ik verneem dat het u spijt dat mijn moeder Leontina Deron bij haar overlijden nog een bedrag van 9.321 F verschuldigd was wegens rioleringsbelasting 1984-1985.
Mijn moeder overleed in 1983.
In het jaar na haar dood zou zij dus voor meer dan negenduizend frank bij elkaar gekakt en doorgesjast hebben. Dat lijkt mij een prestatie, gezien ze bij leven al een lichte neiging tot constipatie vertoonde, die er na haar dood zeker niet beter op geworden is.
Maar zelfs als zij nog geleefd zou hebben en gemiddeld één keer per dag een drol kwijtmoest, zou dat betekenen dat de Stad Mechelen ongeveer 30F per drol belasting heft. Terwijl het hier toch om ontlasting zou moeten gaan.
Gelieve me bijgevolg te laten weten of het hier niet om een kwalijke grap gaat.
Met hoogachting,

Herman de Coninck

uit ‘Een aangename postumiteit – Brieven 1965-1997’ – Herman de Coninck

En ook wel hierom:

Aan de directie van Waterman pennen

Zeer Geachte Heer,
Hier volgt een oneerbaar voorstel.
Ik ben hoofdredacteur van het aantrekkelijkste, meest internationaal gerichte, breedste literair-cultureel tijdschrift, het Nieuw Wereldtijdschrift.
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan, maar liever sluit ik ons recentste nummer in, plus een uittreksel uit een lezersonderzoek naar het profiel van onze lezers. Die vormen in elk geval een beperkt (oplage 6 a 7000 exemplaren) maar zeer vulpen-vriendelijk publiek.

Mijn oneerbaar voorstel is het volgende. Ik zou graag hebben dat u een beetje royaal adverteerde in het Nieuw Wereldtijdschrift. Tja, dat zou elk tijdschrift wel graag hebben. Maar ik heb een speciaal voorstel, waarmee ik ook mezelf een beetje oneerbaar maak: op de linkeradvertentiepagina drukt u een fraai belichte Waterman af, zoals u dat zo mooi kunt – en op de rechterbladzij schrijf ik dan (ik ben een nogal populair dichter) een handgeschreven ode aan Waterman, met mijn naam en/of handtekening eronder. (….)

Minimaal is mijn voorstel dat u enkele keren adverteert in het Nieuw Wereldtijdschrift over een dubbele bladzijde (tarieven sluit ik in) – waarbij mijn Waterman-ode ongeveer als volgt zou gaan:

Ik doe ‘t wel eens met Bic. Kater van.
Mij concentreren zoals alleen een pater kan,
lukt mij slechts met mijn Waterman.
O, inspiratie, klater dan!

Zoiets. Ik richt mij tot u omdat ik inderdaad met een Waterman schrijf – maar ik ben natuurlijk niet te beroerd, als u nee zou zeggen, om de concurrentie te benaderen. Hoewel, ik ken niet meteen een rijmwoord op Parker.
Daar hebt u geven geluk.
Met hartelijke groet,

Herman de Coninck

uit ‘Een aangename postumiteit – Brieven 1965-1997’ – Herman de Coninck

 

Veel beter dan dit wordt het niet. Ik kan het blijven lezen. En nu ik er zo weer aan begonnen ben, vermoed ik dat dat exact is wat ik zal doen.

 

 

Leave a Reply

