Rumour(s) has it

Vandaag las ik ‘Storms – my life with Lindsey Buckingham’ van Carol Ann Harris uit. Het boek gaat verrassend genoeg over de jaren waarin de schrijfster samen was met Lindsey Buckingham en dus deel uitmaakte van the inner circle van Fleetwood Mac. De vlag dekte in dit geval de lading dus behoorlijk goed.

In se is het boek uiteraard niet de roman van het jaar. Het is vooral een geromantiseerde versie van de 8 jaren waarin ze samen zijn geweest. Dat ‘geromantiseerd’ mag je letterlijk nemen. Verschillende gebeurtenissen worden nogal overdreven uitgerokken om het boek toch maar genoeg body te geven en eigenlijk is het vaak nogal veel van hetzelfde: drugs, rock ’n roll en de tol die zo’n leven eist. Toch heb ik het boek met veel plezier gelezen en wel om de volgende redenen:

1. Het was het eerste boek dat ik op mijn nieuwe Kindle las en boy dat was nogal eens plezant! Ik ben al heel mijn leven een boekenmie en ik hou ervan om boeken te kiezen, te kopen en te hebben. Ik kan soms wel een kwartier lang mijn ogen over de ruggen van de boeken in mijn boekenkast laten gaan. Ik word daar blij van. Raar – zegt u? Kijk, het is niet anders. Ik was dus enigszins sceptisch over hoe die Kindle mij zou bevallen, maar ik kan u allen verzekeren dat boeken en Kindles perfect naast elkaar kunnen bestaan. Het is niet omdat ik nu een e-reader heb dat ik geen papieren boeken meer zal lezen en omgekeerd. De Kindle is alles wat ik ervan verwacht had; namelijk een compact ding waar veel boeken op staan en ik zelfs geen bladzijde moet omslaan maar louter op het scherm moet tikken. Fijne leeservaring! Geslaagde aankoop! Hoera!

2. Ik ben heel erg fan van Fleetwood Mac. In elk Classics lijstje dat ik invul, zet ik ‘Rumours’ op één. Het is mijn favoriete album aller tijde. Niet dat ik geen andere muziek weet te pruimen, zeker niet. Maar Rumours is werkelijk de énige plaat waarvan ik élk lied goed vind. Bovendien is het verhaal erachter ook fascinerend. Fleetwood Mac bestond ten tijde van het schrijven van Rumours uit twee koppels (Lindsey Buckingham en Stevie Nicks & John en Christine McVie) die op dat moment uit elkaar gingen. De muzikanten schreven over die vervelende break-ups elk hun versie van de feiten neer in de nummers die uiteindelijk op ‘Rumours’ terecht kwamen. (De plaat heet overigens zo omdat er dus veel geruchten rondgingen over dat Fleetwood Mac zou splitten.) Zo schreef Christine McVie ‘Songbird’ voor haar minnaar Curry Grant maar maakte ze haar ex-man John wijs dat ze het schreef voor haar hond. (Serieus, hoeveel drugs moet je nemen om te denken dat ie dat zou geloven, denk ik dan). Stevie Nicks schreef haar verdriet van zich af in ‘Dreams’ en Lindsey Buckingham liet haar op zijn beurt weten dat ze zijn zak mocht opblazen via ‘Go Your Own Way’. Stevie Nicks heeft de volgende 30 jaar van haar leven zichzelf moeten toezingen dat ze het mocht aftrappen. Pijnlijk.

FMacRumours

Zo van die verhalen, dat boeit mij en daarom heeft de plaat ‘Rumours’ mij altijd zo geraakt. Ik heb intussen al heel wat gelezen over Fleetwood Mac. Ik las bijvoorbeeld ook dit boek over de technische kant van de zaak. En afgelopen zomer las ik Mick Fleetwood z’n versie van de feiten in dit boek . Daarbij kon ik alleen maar denken dat zijn vrouw Jenny Boyd (zus van Pattie en dus schoonzus van Eric Clapton) het ook niet echt getroffen had met z’n exemplaar als de andere helft van uw trouwboek.

Als muziek mij op dergelijke manieren weet te raken zoals ‘Rumours’ dat kan, dan wil ik altijd meer weten over de artiesten achter die muziek. Daarom las ik ook al de biografieën van o.a. Eric Clapton, alle leden van Guns ’n Roses die er eentje hebben (zijnde Duff McKagan, Slash en Steven Adler), BB King en Jeff Buckley.

Ik gaf het boek van Carol Ann Harris 3 sterren. Niet omdat het zo wonderlijk goed geschreven is en ook niet omdat ze erin geslaagd is om bijna 150 keer het woord ‘blow’ en ‘cocaïne’ in één boek te krijgen (het is een ruwe gok, het zou 250 keer kunnen zijn ook), maar gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar het leven van die band. Stevie Nicks haar  versie  ligt klaar om gelezen te worden. Carol Ann bleef heel beschaafd wanneer ze het had over haar voormalige liefdesrivale. Benieuwd of Stevie dat ook zal zijn!

Geef een reactie

