Outside of a dog, a book is a man’s best friend. Inside of a dog, it’s too dark to read.

Gisteren – zo omstreeks de klok van 23.00 – opende ik voor het eerst de Goodreads website op mijn computer. Oh boy, wat was dat tegelijk een fantastisch en vreselijk idee. Vreselijk omdat ik sinds december een kleine baby heb die des morgens vroeg wel eens wakker wil zijn en ik dus beter op tijd mijn bed inkruip. Maar oh zo fantastisch omdat het ZO’N BEETJE FACEBOOK VOOR BOEKENLEZERS BLIJKT TE ZIJN. Het eerste uur hield ik me bezig met als een gek boeken te beoordelen om mijn profiel te bepalen, vriendjes te zoeken (nu ja, dat deed de website voor mij aan de hand van mijn Facebookprofiel), te kijken naar boeken die me aangeraden werden en mijn eindeloze ‘to read lijst’ nog wat aan te vullen. Sjonge jonge wat een openbaring! Ik stelde mezelf als doel om dit jaar 20 boeken te lezen. Dat zijn er heel wat minder dan andere jaren aangezien ik er doorgaans toch zo’n 45 tot 50 boeken per jaar doorjaag, maar ik wil realistisch blijven want hoewel dat bloedje van mij zich voorlopig gedeisd houdt weet je nooit wat ie nog uit zijn mouw gaat schudden in de komende maanden. Voorlopig zit ik met de 4 boeken die ik tot nu toe al las nog op schema.

Ik ben niet zo’n griet die graag gaat winkelen. Ik koop wel regelmatig graag iets schoons, maar ik ga daarbij nogal recht op doel af. Ik haat namelijk de drukte, ik haat het dat mensen die al met een gigantische hoop een pashok binnengaan nog meer kledingstukken laten aanrukken terwijl ik sta te wachten met mijn twee t-shirts, ik haat de groepjes vrouwen die luid praten, ik haat slenteren, …you get the idea. Maar in een boekenwinkel kan niets mij deren. Daar kan ik zo verzonken zijn in het lezen van achterflappen dat mijn significant other naast mij alle Blake Lively’s van de wereld kan staan binnendoen, ik zou het niet gezien hebben. Op de tas die gebruik om te gaan werken staat niet voor niets ‘first I buy books, then I buy everything else’. Allemaal goed en wel, maar het resultaat is dat ik intussen nogal een uitgebreide boekenkast heb en mijn lief dus bij elke verhuis een lumbago cadeau doe. Daar moet iets aan gedaan worden, denk ik dan. Ik overweeg dan ook sterk om mij eindelijk een goede e-reader aan te schaffen en mijn voorkeur neigt naar de Kindle Paperwhite.

IMG_7118

Mijn liefdevolle ontmoeting met Goodreads bracht met zich mee dat ik nog eens ging nadenken over de boeken die mijn leven veranderden en die dus bepalen wie ik tot hiertoe ben als lezer. Ik maakte het volgende lijstje zonder er al te hard over na te denken.

  1. Harry Potter – J.K. Rowling
    Ik heb het sinds ik deze blog heb (als in: vorige week) al veel gezegd dus het moet wel waar zijn: de Harry Potter reeks heeft mij echt gevormd als lezer. Ik las ze als kind allemaal in het Nederlands en later las ik ze allemaal verschillende keren opnieuw in het Engels en toen vond ik ze NOG beter. Ik vind dat er zoveel in die boeken zit dat ik er tijdens mijn literatuurstudies regelmatig papers over schreef. Die proffen hun sokken zakten er zowaar van af, maar dat kon deze muggle-born wizard allerminst deren!
  2. Een aangename postumiteit – Herman de Coninck
    Ik kreeg dit boek cadeau van mijn schoonzus zo’n 10 jaar geleden omdat ze eindelijk iemand had die net zo graag las als zij. Ah wat een liefde. En wat bleek, hoewel we elkaar toen nog niet zo goed kenden, gaf ze mij mijn toekomstig lievelingsboek cadeau. Ik ben altijd fan geweest van de gedichten van Herman de Coninck en ik werd het alleen maar meer door die mooie brieven te lezen die hij bij elkaar schreef tijdens zijn te korte leven. Als ik aan mijn studenten de brief voorlees die hij schreef naar zijn ex-vrouw Lieve een jaar nadat ze uit elkaar gingen, dan zuchten de meisjes en zélfs de jongens om verdriet dat zo herkenbaar verwoord wordt.
  3. Oorlogsjaren – Paul Kustermans
    Ik heb dit boek van het derde tot het vijfde leerjaar élke week mee naar huis gebracht van de bibliotheek. Dat zeg ik niet om te overdrijven, want het is echt zo. Het gaat over het leven van de tweeling Barbara en Alexander tijdens de Eerste Wereldoorlog en hoe het hen vergaat in het leger en als verpleegster aan de Ijzer. Klinkt simpel en er zijn vermoedelijk nog wel wat boeken die daarover gaan, maar dit was het eerste in die soort dat mijn pad kruiste en het veroverde een speciale plek in mijn hart. Bovendien wekte het de interesse voor dat stuk van onze geschiedenis in mij op en zo ontwikkelde ik een bovenmatige fascinatie voor alles omtrent WO I maar vooral rond WO II en dan speciaal rond Easy Compagnie (die van Band of Brothers). Ik heb zelfs een boek dat gesigneerd is door Babe Heffron en Bill Guarnere. Is dat niks.
  4. 23-11-63 – Stephen King
    Dit verhaal is zowat de volwassen variant van wat ik hierboven beschreef. Ik pakte voor dit boek nooit eerder een boek van King uit het rek maar boy wat ben ik blij dat ik het die ene warme dag in augustus 2012 wel deed. Hoewel dit boek een ongelooflijke klepper is, genoot ik vanaf de allereerste pagina. Ik ga geen korte inhoud geven, die kan je hier vinden maar ik zeg u: léés het!
  5. De interessanten – Meg Wolitzer
    Ik las dit verhaal afgelopen zomer en hoewel ik er traag in kwam, bleek het achteraf zo’n boek te zijn dat voor altijd ergens in mijn hoofd zit en af en toe eens in mijn gedachten opkomt wanneer er iets in mijn leven gebeurt dat aansluit bij wat er in de levens van de personages gebeurde. Het boek raakte me zo omdat het zo schoon dat gevoel verwoordde dat ik meer en meer voel naarmate ik ouder word. Dat het leven niet zwart wit is, maar veel grijs. En dat dingen zelden ineens fout gaan, maar in kleine beetjes. En dat je dat pas ziet als je al een eind weg bent. Meer over de plot kan je hier lezen.
  6. Slash – Anthony Bozza & Slash
    Als je niet weet wie Slash is, dan gaat onze relatie misschien wat stroever verlopen vanaf nu. Dit boek beschrijft logischerwijs het leven van de gitarist van het oorspronkelijk Guns ‘N Roses. En neen, dat is geen hoogstaande literatuur. En ja, daar staan weinig inspirerende levenswijsheden in maar wel KEI VEEL ROCK ‘N ROLL

Welke boeken zou jij meenemen als je er maar 6 mocht kiezen en je wist dat je drie jaar in de wachtzaal bij de dokter moest zitten? Laat het me weten zodat ik mijn to read lijst nog langer kan maken.

5 gedachtes over “Outside of a dog, a book is a man’s best friend. Inside of a dog, it’s too dark to read.

  1. Ik ben ook fan van Goodreads en van lezen en sinds kort van mijn e-reader (Kobo H2O, waterdicht, dus mijn kinderen zitten tegenwoordig in bad tot ze rozijntjes zijn). Je maakt me erg benieuwd naar die aangename postumiteit. Ik ben grote fan van Herman. Op Martha haar geboortekaartje stond zelfs een gedicht van hem. Maar dit heb ik nog niet gelezen. Ten onrechte blijkbaar … Ik zwier hem zo meteen op mijn Goodreads ‘to read’.

    Harry Potter, dat is hors catégorie. Dat verhaal en die personages zitten zo briljant in elkaar. Dat kan je echt met niets vergelijken. Ook zware fan hier. Ik ben er nog altijd trots op dat ik mijn zusje dat niet graag leest ook verslaafd heb gekregen aan die boeken. We gaan deze zomer zelfs naar de tentoonstelling van de decors van de films.

    Maar om op je vraag te antwoorden, deze zou ik meenemen:
    – De Kapellekensbaan en Zomer te Ter-Muren (dat telt als één vind ik) van Louis Paul Boon: mijn nummer 1
    – Het boek der rusteloosheid van Pessoa, omdat je daarin kan blijven lezen en onderlijnen
    – De toverberg van Thomas Mann heb ik nog steeds niet uitgelezen, maar ik vind de stijl van Mann zalig en mijn zoon heet Thomas en als ik dan toch 3 jaar in een wachtzaal zit …
    – Matilda van Roald Dahl: het boek dat ik in de lagere school zowat elke week meenam van de bibliotheek 🙂
    – ‘Mijn strijd’ van Karl Ove Knausgard (of is dat ook valsspelen)
    (Dat zijn er maar 5, maar eigenlijk zijn het er veel meer.)

    Liked by 1 persoon

    1. De Kapellekensbaan las ik vroeger al, maar daar herinner ik me precies niet zoveel van. Dat moet ik dus eens opnieuw lezen. Matilda is een klassieker, goede keuze!
      De Toverberg heb ik nog nooit gelezen.. Laat me weten of het goed was! Het boek der rusteloosheid ga ik meteen eens opzoeken. En Mijn Strijd – da’s vals spelen, maar ik laat het toe omdat jij het bent (en omdat ik het ook deed met Harry Potter).

      Liked by 1 persoon

  2. Ik was het lezen precies een beetje afgeleerd de laatste jaren, maar ik probeer er nu terug verandering in te brengen. Goodreads was een ontdekking, en als er nog wat vriendjes zoals jij bijkomen die verstand van zaken hebben dan kan er hier terug deftig gelezen worden!

    Een goed gevulde boekenkast hoort trouwens bij mijn ideaalbeeld van een leuk en gezellig huis, daarom dat ik de aankoop zo’n e-reader blijf uitstellen, ik heb nog zoveel plaats in huis om te vullen met mooie boeken.

    En wat een inspiratie voor je blog seg, hier is op korte tijd al zoveel leuks geschreven! Een hele aanwinst voor blogger-land 😉

    Liked by 1 persoon

    1. De paasvakantie moet lukken. In de eerste week ben ik sowieso een paar dagen kinderen-vrij, tweede week heb ik nog geen zicht op. Kijk jij anders eens wat voor jou zou passen, dan spreken we iets af!

      Like

Geef een reactie

